Pro klidné noci dětí i jejich maminek

Pro klidné noci dětí i jejich maminek

10/10 2018

Děti jsou tvorové nesmírně vnímaví a jakákoli změna v jejich okolí může mít neblahý  vliv na jejich dětskou psychiku, potažmo vyvolat problémy s usínáním. Všichni to dobře známe, jak před spaním naše ratolesti rády řeší zážitky z celého dne. Povídají, co prožily, jaké mají pocity… čas před spaním je prostě čas na rekapitulaci celého dne. Jsou však i situace, kdy prožitky jsou tak intenzivní, že spaní ne a ne přijít. Někdy to ale nejsou jen prožitky, které brání naším malým pokladům v usnutí.

Spánek je nutný pro každodenní regeneraci mozku, aby mohl řídit náš organizmus.

Dostatek spánku a odpočinku je pro dětský mozek velmi důležitý. Je zásadní pro optimální učení a paměťové funkce, protože během spánku dochází k obnově tkání, růstu svalů a syntéze důležitých bílkovin. Jeho nezbytnost a důležitost se projevuje až při jeho nedostatku. Potřeba spánku u dětí se mění, dítě od 3 do 5 let by mělo spát 12-11 hodin denně, ve věku 9-14 let průměrně 10 hodin denně. Potřeba spánku se zvyšuje při zvýšené fyzické zátěži nebo v době nemoci. Pokud má mozek dostatečnou výživu, včetně celého komplexu živin, je schopen optimálně „pracovat“ a vyrovnat se stresem.

Podle studií* se však u 30 % dětí vyskytují poruchy spánku. U dětí předškolního věku je spánek relativně stabilní a nespavost nebývá častá, děti spíš trápí potíže s usínáním a udržením spánku. Nejčastější příčinou je porucha režimu. Problémy s usnutím však můžeme pozorovat i v situacích, které mohou u dětí vyvolávat obavy, úzkost a obecně psychickou nepohodu. Často mezi ně patří rodinné problémy, situace spojené se školní docházkou, vztahy s vrstevníky, ale i jednorázové situace spojené s nepříjemným zážitkem. (obava z návštěvy lékaře, strach ze školky apod.). Prodlužuje se doba usínání, dítě vyžaduje přítomnost rodiče nepřiměřeně dlouho. Ospalé děti jsou podrážděné, neklidné, úzkostné. U dětí školního věku se setkáváme spíš se spánkovým deficitem, který má za následek neschopnost usnout či pozdní usínání. S nedostatkem spánku jsou úzce spojeny poruchy chování, hyperaktivita, poruchy nálady, zhoršuje se fungování paměti a soustředění. Hyperaktivita dětem pomáhá překonat ospalost. Hyperaktivní děti se hůře soustředí, jsou impulzivní, náladové, podrážděné a často úzkostné. Nedostatek spánku zhoršuje rozvoj fantazie, paměti, rozhodování a řešení problémů, ovlivňuje řeč a kreativitu, což může mít za důsledek špatné školní výsledky. Situací, které mohou u dětí vyvolávat obavy, úzkost a obecně psychickou nepohodu je celá řada. Často mezi ně patří rodinné problémy, situace spojené se školní docházkou, vztahy s vrstevníky, ale i jednorázové situace spojené s nepříjemným zážitkem.

Doplněk stravy Barny´s HypnoX® dětský 120 ml obsahuje patentovanou ingredienci Lactium® a vitamin B6, který reguluje činnost nervového systému a psychické aktivity, zahrnující schopnost koncentrace, učení, paměti a myšlení. Je nesmírně důležitý pro dobrou funkci imunitního systému ke snížení míry únavy a vyčerpání a pro normální metabolismus bílkovin a glykogenu.

Lactium® je patentovaná inovativní složka s klinicky ověřenou účinností, pocházející z přírodního zdroje. Jedná se o hydrolyzát přírodního mléčného proteinu obsahující bioaktivní dekapeptidový alfa-kasozepin, alfaS1- kasein. 

Užívání je vhodné:

-          při změně denního režimu (např. po prázdninách)

-          při emočním vypětí, v období zvýšeného tlaku na psychiku (škola, adaptace na nové prostředí, zkoušky)

-          k snadnějšímu usínání, pro přirozené zklidnění

-          k podpoře soustředění, koncentrace, paměti a učení.

Možnosti terapie nekomplikovaných poruch spánku u dětí spočívá v první řadě v úpravě režimu dítěte a dodržování spánkové hygieny: dostatečná denní aktivita, pitný a jídelní režim, omezení velkých emočních prožitků před spaním.  Po uložení na lůžko by si dítě nemělo hrát, ani se dívat na televizi. Lze také použít doplňky stravy z lékárny určené pro děti, ideálně přírodního původu, které jsou nenávykové a pomohou ke zklidnění dítěte před spaním, případně k řešení vypjatých situací během dne.

Podzim je za dveřmi, babí léto ve vzduchu a na zahradě je stále pořádně živo. Finišuje sklizeň zeleniny a pozdního ovoce, zároveň už ale připravujeme záhony i rostliny na zimu. Barevná souhra kvetoucích rostlin, trav či listů v korunách stromů nás upozorňuje na blížící se podzim.
19/10 2020
Jak zdravě zahradničit a „neustřelit“ si záda?
Nemoci doprovází lidstvo od nepaměti. Se zvýšeným pohybem obyvatel po celém světě společně migrují i různé kmeny virů, bakterie a jiné patogeny, se kterými se naše obranyschopnost teprve učí bojovat.
30/9 2020
I vaše imunita potřebuje ochránit
Již od pradávných dob přisuzovali lidé zásadní roli spánku. Díky kvalitnímu a dostatečnému spánku můžeme podpořit svoji imunitu, naladit metabolismus, zlepšit paměť a efektivněji pracovat přes den.
29/9 2020
Spánek – klíč ke zdraví aneb jak vyzrát na kvalitní spaní